Een vervolgstap in dit kennisveredelingsproces is het toepassen van de opgedane kennis. Elke resultaatgerichte manager zal het resultaat (de ROI) van een cursus, training of een boek willen verzilveren door aangepast gedrag te realiseren op de werkvloer. En iedereen begrijpt natuurlijk gelijk dat dit gaat om de mensen op de beroemde werkvloer. Zij zullen moeten gaan veranderen: online hun verlofaanvraag regelen, op zoek moeten gaan naar hun core values, in blended (multifunctioneel en specialistisch ineen) teams en matrixorganisaties werken, hun ken- en stuurgetallen benoemen en halen, de kwaliteitsplannen opstellen, borgen en bewaken, door de Kubler Ross curve duiken en weer opstaan, ISO -9000-en-zoveel certificaten halen, flexplekken (met trolley) bevolken, met elkaar leuke dingen doen omdat het moet, POP's opstellen en er gesprekken over hebben met elkaar, 360-graden feedback meten, dashboards en cockpits vullen met data, en tenslotte ook nog werken voor een klant.
De manager van vandaag is eigenlijk een soort bedrijfscowboy belast met het continu voortdrijven van het verandervee. En daarmee kom ik op twee zoemwoorden op één woensdag. Het is geen sinecure.
Bedrijfscowboy: de manager die zijn afdeling pauzeloos met de nieuwste inzichten, methoden en instrumenten (meestal vanuit 'kook'- en andere boeken) voortdrijft naar nieuwe steppen, zonder ze eens ergens echt goed te laten grazen.
Verandervee: de werkvloer die dit allemaal lijdzaam over zich heen laat komen en in een vorm van apathie geschoten is. BOHICA gegarandeerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten