maandag 7 september 2009

Verandermanagement: wat gaan we doen?

Verandertaal wordt vaak gecommuniceerd in de vorm van big pictures, sferische landschappen, verre einden, strategische vergezichten, hypermodellen, astrale theorieën, filosofische inzichten, die met gebruikmaking van aardappelkisten en powerpoint- c.q. spreadsheetwijsheid toegediend worden. Velen zullen dit plaatje wel herkennen: de baas op de aardappelkist, de powerpoint zoemt rustig en het volk (de top 100..) krijgt een nieuw geconstrueerde werkelijkheid over zich uitgestort. Interessant, maar veel verandert er daardoor meestal niet. In ieder geval niet wezenlijk als je de cijfers moet geloven.

Veranderen gaat -naast het co-creëren van een nieuwe betekenis van een veranderde of oude situatie - om het aanpassen, hernoemen of bespreken van menselijk gedrag. Systemen en apparaten verander je door de programmatuur te veranderen, een knop om te zetten of de stekker eruit te trekken. Mensen en organisaties door 'iets' met gedrag te doen.

In onderstaand voorbeeld wordt een case besproken waarbij ook alle strategische landschappen geschilderd zijn, de spreadsheets afgevuurd en de 'verre einden' verkend -op zich allemaal prima-,  maar de essentiële vraag blijft onbeantwoord : "What, exactly, do you want me to do?"
Change Management continues to captivate organizational leaders seeking to introduce "change" with as much acceptance and as little disruption as possible That's a good thing. There's always something new going on no matter where you work. Which makes it even more important to be able to do it and not just become captivated by the theories.
Verandermanagement gaat, deze lijn volgend, niet zo zeer over het proces van veranderen (van A naar Beter), maar over de constructie van het antwoord op de vraag: wat gaan we doen?  Wie deze vraag dient te beantwoorden en hoe dat te doen is een essentiële vraag die niet onbeantwoord mag blijven.

Reference: All things workspace

Geen opmerkingen:

Een reactie posten