Het schoonmaakpersoneel van de Hyatt hotels (The Hyatt Housekeepers) in Boston kreeg onlangs het verzoek om nieuw personeel te trainen. Het was bedoeld, zo werd gezegd, om de vakantieperiodes met dit nieuwe personeel te bemensen. Zo gezegd, zo gedaan. Het schoonmaakpersoneel (wat toch - naast de barkeeper en de kok- het belangrijkste personeel van een hotel vormt) ging driftig aan de slag met het trainen van het nieuwe volk. Training afgerond. Iedereen blij.
Dus niet. De schoonmakers kregen de volgende dag te horen dat de eigen schoonmaakdienst per direct naar een gespecialiseerd bedrijf geoutsourced* zou worden, en dat tevens al het schoonmaakpersoneel ontslagen zou worden. Een vreemd bericht, zeker omdat er net nieuw personeel getraind was door de schoonmakers. Was die training dan voor niets geweest? Nee, dat niet. De waarheid was dat diegenen die getraind waren, werkten bij het bedrijf waarnaar de schoonmaakdienst geoutsourced was.
Kijk, en dit is nou wat voor een HRM/HRD-professional met businesspartner aspiraties een interessante en efficiƫnte wijze van outsourcen is. Geen opleidingskosten, geen transitie- of aanloopverliezen. Gelijk een volledig geoutilleerde schoonmaakdienst die direct aan de slag kan. Een navolgenswaardig voorbeeld voor velen (al moet je wel wat negatieve comments en heisa voor lief nemen).
Samengevat, het ultieme no-nonsense outsourceplan:
* Outsourcing, het buiten de deur parkeren (of buiten de landsgrenzen-maar dan heet het offshoring) van bedrijfsprocessen (zoals customer relations finance, payroll, facilities, logistics enz). Hip, handig en kosteneffectief bedacht, maar ook vaak onhandig en kostenrovend uitgevoerd.

Dus niet. De schoonmakers kregen de volgende dag te horen dat de eigen schoonmaakdienst per direct naar een gespecialiseerd bedrijf geoutsourced* zou worden, en dat tevens al het schoonmaakpersoneel ontslagen zou worden. Een vreemd bericht, zeker omdat er net nieuw personeel getraind was door de schoonmakers. Was die training dan voor niets geweest? Nee, dat niet. De waarheid was dat diegenen die getraind waren, werkten bij het bedrijf waarnaar de schoonmaakdienst geoutsourced was.
Kijk, en dit is nou wat voor een HRM/HRD-professional met businesspartner aspiraties een interessante en efficiƫnte wijze van outsourcen is. Geen opleidingskosten, geen transitie- of aanloopverliezen. Gelijk een volledig geoutilleerde schoonmaakdienst die direct aan de slag kan. Een navolgenswaardig voorbeeld voor velen (al moet je wel wat negatieve comments en heisa voor lief nemen).
Samengevat, het ultieme no-nonsense outsourceplan:
- Outsource een dienst naar een externe dienstverlener, tegen lagere kosten en/of betere voorwaarden (Vaak slim).
- Zorg er met een gezonde dosis list en bedrog voor dat het eigen (maar in de nabije toekomst te ontslaan) personeel de vervangers opleiden zodat je een 'smooth transition' krijgt (Gewaagd, in ieder geval ethisch rammelend).
- Doe alsof je neus bloedt als de omgeving begint te sputteren, en verwijs naar het feit dat je door de economische ellende genoodzaakt bent de organisatie te stroomlijnen (Marketing-technisch handig).
* Outsourcing, het buiten de deur parkeren (of buiten de landsgrenzen-maar dan heet het offshoring) van bedrijfsprocessen (zoals customer relations finance, payroll, facilities, logistics enz). Hip, handig en kosteneffectief bedacht, maar ook vaak onhandig en kostenrovend uitgevoerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten