De eeuwige vraag in de wondere wereld van leiderschap is: hoe vind ik de natuurlijk leider. De formele leiders zijn makkelijk te vinden. Het grootste kantoor, de grootste auto, het mooiste visitekaartje, de langste/meest exotische functienaam, enz. Om de natuurlijk (soms/vaak/meestal de informele) leider te vinden, zijn bovenstaande uiterlijke zaken minder relevant en hebben geen voorspellende waarde
Gary Hamel (beroep: businessdenker) beantwoordt de vraag in zijn Management2.0 blog door te kijken naar de uitkomsten van het gedrag van natuurlijk leiders en stelt de volgende vragen:
Whose advice is sought most often on any particular topic?
Who responds most promptly to requests from peers?
Whose responses are judged most helpful?
Who is most likely to reach across organizational boundaries to aid a colleague?
Whose opinions are most valued, internally and externally?
Who gets the most kudos from customers?
Who’s the most densely connected to other employees?
Who’s generating the most buzz outside the company?
Who consistently demonstrates real thought leadership?
Who seems truly critical to key decisions?
Hamel vervolgt zijn betoog met een opsomming van 9 manieren om door het email/web2.0-gebruik te bepalen of iemand natuurlijk leiderschap vertoont. Vooralsnog geen valide search- en selectiemethode , maar wel een interessante invalshoek.Temeer dat het collectieve mentale model van leiderschap nog vaak op het traditionele top-down model gebaseerd is:
In the tempestuous seas of today’s creative economy, top-down leadership structures are fast becoming a liability. We need is a new currency of power—one based not on titles, but on every individual’s capacity to lead, every day. We need fewer zero-sum battles for plum positions, in which Machiavellian maneuvering wins the day, and more positive-sum competition to increase one’s personal leadership score—by delivering real value to colleagues and customers.
Het motto: voeg email toe aan uw porfolio.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten