dinsdag 15 juli 2008

Opzegtermijn

'Als ik wil ontslag wil nemen, hoe lang is dan de opzegtermijn ?' Ik kijk onthutst op vanaf mijn laptop naar de persoon die zonder dat ik het door had naar binnen was geslopen en geheel onverwachts deze onverhoedse vraag stelde. Verwachtingsvol keek hij mij aan met een blik in de ogen van: jij bent van P&O, jij weet wel hoe dat werkt.

'Ehm', stamelde ik opzichtig in verwarring gebracht, 'ga even zitten dan kijk ik er even naar.' Ik startte het HR infosysteem op en zocht naar het digitale dossier van de persoon in kwestie. Onder het kopje 'datum ingang contract' stond 1 mei 2008. Dit betekende dat de ontslagvrager nog geen drie maanden in dienst was van de organisatie, net uit zijn proeftijd en een opzegtermijn had van zo'n beetje een maand.

'Waarom ga je eigenlijk weg ? Ik bedoel, wat heeft tot deze keuze geleid na nog geen drie maanden? Is het de sfeer, de arbeidsvoorwaarden, de gevoeligheden van de bedrijfscultuur of de kwaliteit van het bedrijfsrestaurant ? Ik begrijp dat je weg wilt, anders stond je hier niet, maar kun je vertellen wat de reden is ?

Hij draaide enigszins ongemakkelijk op zijn stoel en keek me vreemd aan.

'Je hoeft geen verantwoording af te leggen voor je keuzes, begrijp met niet verkeerd', vervolgde ik, 'maar we proberen in de groei naar een meer lerende organisatie uit elke situatie lessen te trekken. Ik begrijp ook dat de werkdruk in de organisatie hoog is en dat er veel van iedereen verwacht wordt. Daarom willen we bij P&O graag de vinger op de zere plek leggen, zodat we het management strategisch kunnen adviseren over dit soort operationele problematiek'.

Ik open een la en pak de checklist voor ontslag (helaas nog niet digitaal) en de vragenlijst voor het exitinterview (ook papier, maar wel zelf ontwikkeld). Een degelijk uitgevoerd exit interview geeft je veel informatie over het functioneren van je eigen organisatie. Het vertelt je waar de zwaktes en sterktes van de organisatie zitten en schetst een beeld waar organisatorisch leermogelijkheden liggen.
'Goed, voordat je gaat heb ik nog een paar vragen voor je. Hoe heb je de afgelopen periode ervaren ? Zijn er nog dingen waar we van moeten leren ? Kun je mij drie diepte- en drie hoogtepunten beschrijven die je bij ons hebt meegemaakt?'

'Nou, ik vind de reorganisatie een behoorlijk dieptepunt omdat iedereen op de afdeling het doel een beetje kwijt is', antwoordt de man, 'ook vind ik onduidelijk wie mijn leidinggevende is en wat ik aan hem heb. Ik bedoel, is hij er voor mij, of ben ik er voor hem. Is wel een belangrijke vraag, denk ik dan. Maar goed, dat hoort erbij denk ik maar en dat heeft waarschijnlijk meer tijd nodig'. Toch zijn er zeker leuke momenten: de wekelijkse afsluit borrel, de collega's en het werk an sich'.

'Maar waarom ga je dan weg ?', vraag ik. 'Ik hoor toch een gemengd verhaal. Je noemt een paar dieptepunten die je meegemaakt hebt. Die zijn er ook in deze roerige tijd, dat ontken ik niet. Maar aan de andere kant heb je het blijkbaar wel naar je zin'.
'Hoe bedoel je, weg ? Ik ga helemaal niet weg'.
'Maar je vroeg toch naar je opzegtermijn ? Dat vraag je toch niet zomaar ?'
'Ja, ik neem inderdaad ontslag, maar niet hier. Ik heb nog een baan. Die zeg ik op omdat ik het hier leuker vind'.

'Je opzegtermijn is een maand', zeg ik quasi nonchalant. 'En laat je niet gek maken met een concurrentiebeding'.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten