zondag 17 februari 2008

je kijkt er bijna altijd overheen

Start je computer op. Open je browser. Typ een willekeurig adres in. Wat zie je behalve de inhoud (of content 'as it is called')? Vormgeving, vormgeving en nog eens vormgeving. Ik ben eens in de geschiedenis van een van de grootste internet vormgevingsfactoren gedoken. Eentje die je heel vaak ziet, maar die niet opvalt, weinig aandacht trekt en zeker niet vaak als irritante pop-up voorbij komt flitsen.
Het is een detail, een belangrijk en zichtbaar detail weliswaar, maar niet meer dan dat. Een stilistische en zeker esthetische keuze. Het is de keuze die kan bepalen of een pagina leesbaar, aantrekkelijk of afstotend is. Het is het lettertype.

Een van de meest gebruikte lettertypes heden ten dage is Arial. Ooit eens nagedacht over de vraag door wie dit lettertype ontwikkeld is (Robin Nicholas and Patricia Saunders (triviant!), voor Monotype Corporation) en waardoor het zo'n grote status heeft bereikt ? Het antwoord op de laatste vraag lijkt simpel: het zit in zo'n beetje alle Microsoft produkten (vanaf Windows 3.1. Wie draait dat nog ?) verwerkt. Toch is dat feit op zich geen garantie noch verklaring voor succes. Het succes van de Arial zit in de eenvoud, schoonheid, tijdloosheid en leesbaarheid van het lettertype met inderdaad een duwtje in de rug door een niet nader te noemen softwarehuis en lichtelijk gestoeld op een Zwitsers fundament.

Parasiet
Arial krijgt ook kritiek. Ten eerste omdat het in de wereld van typografie Arial wordt gezien als een slappe uitvoering van Helvetica (de klassieke standaard uit, inderdaad, Zwitserland). Daarnaast wordt ook de rol van Microsoft als dubieus gezien omdat Arial parasiteerde door de opkomst van Microsoft. Het font wordt in de professionele design- en typografiewereld beschouwd als een 'nontype'. Een leuk idee, maar niet serieus te nemen, temeer omdat het ook nog eens gratis is.

Eervolle vermelding
Toch ben ik van mening dat Arial een bepaalde waarde toekomst en eer verdient. Het mag dan niet fancy of 'haute-fonture', het is wel het eerste lettertype dat mij de waarde van een goede vormgeving liet inzien, en een handreiking daartoe deed. Arial heeft daarnaast ons in de begintijd van internet en de tekstverwerking eigenhandig uit het Times New Roman-tijdperk gehaald.

RespectArial is het motto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten