Elke bureautijger komt het regelmatig tegen: downtime op het internet of een vastgelopen netwerk. Ik denk dat de meesten dit feit aangrijpen om de afdeling ICT weer eens te bekritiseren en de helpdesk lastig te vallen, maar ik denk dat diep van binnen een andere reflex te keer gaat. Een reflex van opluchting.
Het is namelijk de ultieme gelegenheid om, in het 2.0-tijdperk, De ultieme gelegenheid om even helemaal niets te doen en achterover te leunen en naar buiten te staren.
Ik denk dat dit soort momenten vaak van groot belang zijn. Waarom? Ik weet het niet. Ik geloof niet dat er veel wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de aard en gevolgen van menselijk gedrag tijdens downtimeturen. Maar ik weet wel dat regelmatig naar buiten turen zonder dat je mailbox je hongerig aanstaart, of je spreadsheet om data schreeuwt, zeer effectief kan zijn. De meeste ideeen, plannen en inzichten ontstaan juist niet als ik naar mijn monitor staar, maar als ik parallel schakel doordat ik ongevraagd afgeleid wordt.
Ik stel mij voor dat in 2010 turen de nieuwe P&O hype wordt, en schets daarom dit toekomstscenario.
Tuurmanagement wordt de nieuwe algemeen geaccepteerde managementstijl (Management by tuuring around). Er komen bureaus en zelfstandigen die inspringen op de hype door werknemers te leren hoe effectief, efficient, esoterisch of strategisch te turen, en de navenante tuurverandering begeleiden. Tuurtijd wordt verankerd in alle CAO's opgenomen en wordt door de minister algemeen verbindend verklaard. Er komt een kwaliteitskeurmerk voor turen (Investors In Turen) waarbij organisaties naar optimalisatie van de menselijke factor streven door het continu verbeteren van de tuurfactor middels de integratie en structurele organisatie van het turen in de dagelijkse praktijk. Turen is in het kader van performancemeting een competentie geworden, meetbaar gemaakt en maakt deel uit van de HR-performancecyclus. Elke medewerker moet de tuurontwikkeling in zijn of haar POP verantwoorden en koppelen aan de strategische doelstelling van de organisatie.
Innovatie was in 2009 helemaal, in 2010 is turen de innovatie van innovatie. Iedere sector gaat aan het turen, en uiteindelijk na 5 jaar ontdekt zelfs de publieke sector het turen, maar heeft geen geld meer om het in te voeren.
Het netwerk is weer up, mijn spreadsheet schreeuwt om aandacht en turen blijft vooralsnog iets verrassend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten