De eerste dagen in een nieuwe baan: waar is mijn werkplek in de kantoortuin ? Aaaaaahh flex werkplek !! Waar staat de koffiemachine ? Waar zijn de toiletten ? Vegetarische snacks in het bedrijfsrestaurant ? überhaupt een bedrijfsrestaurant ? Hoe log ik in op het netwerk ? Waar staat mijn laptop ? Buiten roken, waar ? Toegangspasje ophalen. 50 namen onthouden van nieuwe collega's. Dresscode ? Waar moet ik beginnen ? Sta ik in het HR-systeem ?
Allemaal vragen die we wellicht allemaal kennen toen we als nieuwe medewerker een organisatie binnenstapten.
Naast deze traditionele speurtocht in de nieuwe habitat is deze periode -zeker voor HRMerts- een mooie gelegenheid om eens kritisch te kijken naar de organisatie waar je binnen stapt. Als relatief tijdelijke (hopelijk) buitenstaander kun je nog enigszins fris kijken naar de organisatie zonder dat je alle normen en waarden geïncorporeerd hebt in je mentale systeem.
Daarnaast is het voor leidinggevenden een mooie gelegenheid om zonder de inhuur van allerlei externe consultants en bureaus een beeld te krijgen wat nou kenmerkend is aan de organisatie. Je zou bijvoorbeeld de nieuwe medewerker naast een formeel introductieprogramma, waarbij alle relevante stations (ICT, portier, koffiedame en kopieerapparaat) aangedaan worden, kunnen laten kijken naar de meer gedragsmatige of culturele kant (informele leiders binnen een team, waardepatronen, attitude ten opzichte van de klant) van de organisatie. Zie frisse blikken als kans om je organisatie te verbeteren en niet als aantasting van een status-quo.Voor de HRM'er is het een mooie gelegenheid om door je beroepsmatige bril naar de organisatie te kijken. Noteer dus alles wat je opvalt, over 100 dagen valt het je waarschijnlijk niet meer op.
Allemaal vragen die we wellicht allemaal kennen toen we als nieuwe medewerker een organisatie binnenstapten.
Naast deze traditionele speurtocht in de nieuwe habitat is deze periode -zeker voor HRMerts- een mooie gelegenheid om eens kritisch te kijken naar de organisatie waar je binnen stapt. Als relatief tijdelijke (hopelijk) buitenstaander kun je nog enigszins fris kijken naar de organisatie zonder dat je alle normen en waarden geïncorporeerd hebt in je mentale systeem.
Daarnaast is het voor leidinggevenden een mooie gelegenheid om zonder de inhuur van allerlei externe consultants en bureaus een beeld te krijgen wat nou kenmerkend is aan de organisatie. Je zou bijvoorbeeld de nieuwe medewerker naast een formeel introductieprogramma, waarbij alle relevante stations (ICT, portier, koffiedame en kopieerapparaat) aangedaan worden, kunnen laten kijken naar de meer gedragsmatige of culturele kant (informele leiders binnen een team, waardepatronen, attitude ten opzichte van de klant) van de organisatie. Zie frisse blikken als kans om je organisatie te verbeteren en niet als aantasting van een status-quo.Voor de HRM'er is het een mooie gelegenheid om door je beroepsmatige bril naar de organisatie te kijken. Noteer dus alles wat je opvalt, over 100 dagen valt het je waarschijnlijk niet meer op.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten